Metod
Tillsammans med skolan gör vi en gemensam plan för utveckling. För att uppnå varaktig förändring behövs att både strukturer och individer förändras parallellt och i samspel. Ledare och lärare behöver vara med på en och samma resa. Utan detta riskerar förändringen att inte bli tillräckligt kraftfull och resultaten uteblir. Strukturen förändras när människor i den har en gemensam bild av riktning och önskat resultat.
I korthet utvecklar vi skolområdena i skol- och klassledarskap i tre tydliga steg. Först skolområdets ledningsgrupp, därefter alla de som leder andra och i tredje fasen samtliga pedagoger. Allt för att säkra en väl fungerande skola som ger elever trygghet, studiero, inlärningsvilja och goda skolresultat.
Vi arbetar på plats i verksamheten med att utveckla personalens praktiska färdigheter i vardagen.
Metod – Ledningsgruppsutveckling
- Sedan 2021 är skolorna i Göteborg organiserade i så kallade skolområden under en ledning av en rektor och biträdande rektorer från respektive skola. Dessa rektorer bildar tillsammans skolområdets ledningsgrupp, vilken har ansvar för ledning och utveckling av skolornas verksamheter.
- För att utvecklingen ska bli effektiv och nå enskilda elever deltar stiftelsen i skolornas vardag, där vi utmanar och stöttar rektorerna i deras arbete att leda långsiktigt och målinriktat. Därmed bygger rektorerna upp sitt kollektiva ledarskap och skolornas förbättringskapacitet.
- Fokus på:
- Syftet som ledningsgrupp
- Att bli enade kring mål samt synsätt på elever och personal
- Att utveckla tillit och trygghet
- Ett förankrat teamkontrakt kring önskade beteenden och attityder
- Ledarcoaching av både ledare och ledningsgrupper
- Ökad skicklighet i att driva förbättringsarbete
Metod – Rusta ledarskapet hos nyckelroller
- I rollen som förstelärare ingår att driva pedagogisk utveckling och vara förebilder för lärarlag. De har därmed en konkret ledarskapsroll i skolans värld. Under sin utbildning har de tillägnat sig fackkunskap och pedagogik, men sällan tränats i ledarskap. Det innebär att rollen som förstelärarare ofta kräver att dessa förmågor behöver utvecklas och ständigt tränas.
- Effektiv skolutveckling arbetar tillsammans med den här gruppen för att utveckla dess förmåga att styra, leda och coacha med fokus på praktiska färdigheter i att leda en arbetsgrupp. Parallellt tränar och tillämpar lärarna sina färdigheter i sin dagliga verksamhet i klassrummen.
- Vanliga utmaningar som förstelärarna möter är exempelvis att skapa samsyn inom personalgruppen kring hur skolans ”regelverk” ska efterlevas på ett gemensamt, konsekvent och stringent sätt.
- Fokus på:
- Ledarutveckling för alla ledare i syfte att äga och driva skolutvecklingen tillsammans – ”vår mission”.
- Gemensam ledarskapsfilosofi och utveckling av ”Styra, Leda och Coacha” samt handledarfärdigheter hos nyckelroller.
- Ökad förmåga att driva ett systematiskt förbättringsarbete.
Metod – Rusta klassledarskapet
- Klassledarskapet är kanske den allra viktigaste aspekten av vårt arbete. De tidigare faserna har syftat till att möjliggöra lärarnas arbete i klassrummen där de enskilda eleverna ska få en lugn, trygg och lärande miljö. Genom detta ges möjlighet till trygghet, studiero, inlärningslust och goda skolresultat.
- I de områden vi är verksamma ställs höga krav på lärarnas förmåga att hantera utmanande situationer som går utöver den gedigna pedagogisk kunskap och fackkunskap som de har. Vi kompletterar deras verktygslåda med ledarskapsfärdigheter som resulterar i ett tydligare och tryggare klassledarskap.
- Exempel på utmaningar som lärarna blir bättre rustade att hantera är okoncentrerade elever som stör andra, konflikter mellan elever och elever som inte hittar sin motivation. Genom att lärarna tillsammans först får öva sina färdigheter i en trygg och utvecklande lärmiljö under ledning av en coach kan de parallellt steg för steg praktisera färdigheterna i sin vardag i klassrummen.
- Exempel på ingående teman:
- Gemensam vision för skolan
- Utveckla klass- och självledarskap
- Utbildning i utvecklande bemötande
- Stärkt kollegialt lärande
- Utveckla feedback och återkopplingsfärdigheter
- Förbättringsförmåga